جمعه / ۲۴ اسفند / ۱۴۰۳ Friday / 14 March / 2025
×

آشنایی با شغل عکاسی این روزها موانع برای ورود به شغل عکاسی، از همیشه کمتر شده است. اگر از علاقه‌مندان به عکاسی هستید و این کار را به‌عنوان یک سرگرمی دنبال می‌کنید، شاید به این فکر افتاده باشید که از آن کسب درآمد کنید. برای اینکه عکاسی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید باید مراحلی را […]

آشنایی با شغل عکاسی

آشنایی با شغل عکاسی

این روزها موانع برای ورود به شغل عکاسی، از همیشه کمتر شده است. اگر از علاقه‌مندان به عکاسی هستید و این کار را به‌عنوان یک سرگرمی دنبال می‌کنید، شاید به این فکر افتاده باشید که از آن کسب درآمد کنید.

برای اینکه عکاسی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید باید مراحلی را قبل از شروع کار طی کنید. این مراحل شامل آموزش، تعیین کردن بازار هدف، بازاریابی و… است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. هدف خود را مشخص کنید

قبل از شروع فعالیت به عنوان عکاس حرفه‌ای باید هدف خود را به‌دقت مشخص کنید

باید بدانید که این مسیر، آسان نیست؛ به عنوان یک عکاس باید دائما خودتان را به‌روز کنید و با جدیدترین تکنیک‌ها آشنا شوید. باید بتوانید تجهیزات مناسب را تهیه کنید و در صورت لزوم آن‌ها را ارتقاء دهید. برای اینکه در بازار از رقبا عقب نمانید، باید برای بهبود مهارت‌ها و افزایش تجربه خود وقت بگذارید و تلاش کنید.

۲. مهارت‌های لازم را کسب کنید

مرحله‌ی بعد، کسب مهارت‌های ضروری برای عکاس شدن است. درواقع مهم‌ترین سرمایه‌گذاری شما، سرمایه‌گذاری روی مهارت‌هایتان است.

فرقی نمی‌کند که قبلا برای سرگرمی عکاسی کرده باشید یا اصلا دست به دوربین نزده باشید، برای حرفه‌ای شدن باید دوره‌های آموزشی مختلف را بگذرانید و اصول عکاسی حرفه‌ای را یاد بگیرید.

غیر از آموزش‌های مرتبط با عکاسی باید مهارت‌های دیگری مثل آشنایی با تنظیمات دوربین، ویرایش و روتوش عکس و… را هم بلد باشید. بد نیست با شرکت در کارگاه‌ها و حتی وبینارهای مرتبط، درمورد اصول ارتباط با مشتری هم چیزهایی یاد بگیرید

 

۳. تمرین کنید

می‌گویند برای استاد شدن در هر مهارتی باید ۱۰ هزار ساعت تمرین کنید یعنی ۴۱۷ روز.

پس برای شروع این کار، آماده باشید که ماه‌ها و سال‌ها از وقت خود را صرف تمرین و کسب تجربه کنید. تمرین و تجربه، باعث می‌شود که مطالب آموخته‌شده در دوره‌های آموزشی را عمیقا یاد بگیرید

۴. تمام فرصت‌ها را بررسی کنید

یکی از اشتباهات عکاسان تازه‌کار این است که به محض شروع کار، روی یک زمینه تمرکز می‌کنند و همان را ادامه می‌دهند.

در ابتدای کار سعی کنید سبک‌های مختلف عکاسی را تجربه کنید.

با در نظر گرفتن تمام فرصت‌های موجود و تجربه کردن انواع آن‌ها، در نهایت هر زمینه‌ای که بیشتر دوست داشتید و بیشتر در آن مهارت داشتید، انتخاب کنید.

۵. بازار هدف خود را پیدا کنید

پیدا کردن بازار هدف یک قدم مهم در ایجاد برند و سبک شخصی برای عکاسان است. شما با پیدا کردن بازار هدف و ایجاد سبک مختص خودتان، از سایر عکاسان متمایز می‌شوید. بعد از تمرین کردن انواع مختلف عکاسی و کار کردن در زمینه‌های مختلف آن، یکی از جنبه‌های عکاسی را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید و بازار هدف خود را بر اساس آن در نظر بگیرید.

در پیدا کردن بازار هدف، دقت کنید که بین آنچه که دوست دارید و آنچه که نیاز بازار است، تعادلی ایجاد کنید.

برای این منظور باید تحقیق کنید و آخرین ترندهای دنیای عکاسی را زیر نظر بگیرید.

۶. تجهیزات لازم را تهیه کنید

یکی از باورهای رایج درمورد شغل عکاسی این است که به تجهیزات گران‌قیمت نیاز دارد.

این ادعا صحیح نیست و مهارت عکاس از هر چیزی مهم‌تر است. اما نباید فراموش کرد که عکاسی به حداقل امکانات برای کار نیاز دارد.

در ابتدا می‌توانید با تجهیزاتی که دارید و ابتدایی‌ترین وسایلی که می‌توانید تهیه کنید، کار را شروع کنید ولی در ادامه، باید برای خرید تجهیزات عکاسی بهتر، باکیفیت‌تر و حرفه‌ای‌تر هزینه کنید.

تجهیزاتی که در ابتدای کار نیاز دارید، به سبک و زمینه‌ عکاسی شما بستگی دارد. می‌توانید از خرید سه‌پایه، انواع شکل‌دهنده نور، خرید لنز همه‌کاره و… شروع کنید.

 

۷. ویرایش عکس را یاد بگیرید

حتی بهترین عکس‌ها هم به کمی ویرایش نیاز دارند. سنسور دوربین نمی‌‌تواند دقیقا آنچه را که چشم ما می‌بیند، ثبت کند. بنابراین برای نزدیک‌تر کردن عکس‌ها به واقعیت، گاهی لازم است که آن را ویرایش کنید و تغییراتی در رنگ و نور و کنتراست ایجاد کنید.

ویرایش‌های بعد از عکاسی، عکس شما را از یک عکس خوب به یک عکس عالی تبدیل می‌کند و باعث می‌شود که سبک عکاسی شما، متمایز از دیگران باشد.

برای شروع باید کار با نرم‌افزارهای ویرایش عکس مثل فتوشاپ و لایت‌روم را یاد بگیرید.

بعد از ماهر شدن در ویراش تصویر دقت کنید که در ویرایش، زیاده‌روی نکنید. ویرایش را فقط در حدی انجام دهید که عکس، به واقعیت نزدیک‌تر شود.

۸. سبک شخصی داشته باشید

در حالت ایده‌آل، هرکسی که کارهای شما را می‌بیند باید تشخیص دهد که شما عکاس آن هستید. این برترین و عالی‌ترین هدف هر هنرمند است. برای رسیدن به این هدف، باید سبک شخصی خود را پیدا کنید.

برای پیدا کردن سبک اختصاصی خودتان، بهترین عکس‌های خود را کنار هم بگذارید. بررسی کنید که این عکس‌ها، چه ویزگی مشترکی دارند و آن را با سه کلمه توصیف کنید. این سه کلمه می‌تواند در مورد ترکیب‌بندی، حس‌وحال عکس یا هر چیزی باشد.

سپس به یک دستورالعمل برسید تا بر اساس آن، عکس‌هایی با تم و سبک یکسان ثبت کنید

۹. نمونه‌کار تهیه کنید

بیشتر افراد بر اساس کارهایی که از یک عکاس می‌بینند، فرد را برای استخدام و همکاری انتخاب می‌کنند. مجموعه‌ای از عکس‌هایی که توانایی‌ها و حوزه‌ی فعالیت شما را نشان دهد، می‌تواند بهترین منبع برای جذب مشتری و ثابت کردن مهارت و توانایی شما باشد

۱۰. مهارت‌های شبکه‌سازی خود را افزایش دهید

بیشتر تجربه‌ی کاری شما از همکاری با دیگر افراد به دست می‌آید و این افراد فقط مشتری‌های شما نیستند. در طول مسیر فعالیت خود با همکاران دیگر یا با کسب‌وکارهای مختلف سروکار خواهید داشت. پس مهم است که بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و شبکه‌سازی کنید.

۱۱. بازاریابی کنید

بعد از آماده کردن نمونه‌کار، وقت بازاریابی است. تا زمانی که خودتان را به دیگران معرفی نکنید، کسی از وجود شما و از فعالیت حرفه‌ای شما باخبر نمی‌شود. این روزها به لطف اینترنت، عکاسان فرصت‌های زیادی برای جلب توجه مخاطبان خود دارند. از شبکه‌های اجتماعی به بهترین شکل برای معرفی خود استفاده کنید.

۱۲. طرح کسب‌وکار داشته باشید

بسیاری از عکاسان در نهایت تصمیم می‌گیرند که کسب‌وکار خودشان را داشته باشند. تمایل به داشتن کسب‌وکار شخصی به این دلیل است که دوست دارند کنترل بیشتری روی وقت و کار خود داشته باشند و اینکه فرصت‌های شغلی تمام‌وقت در کاری مثل عکاسی، بسیار کم است.

قبل از اینکه کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید، درمورد طرح کسب‌وکار خود فکر و برنامه‌ریزی کنید. تصمیم بگیرید که در چه‌ زمینه‌ای کار می‌کنید و برای خدمات خود چه هزینه‌ای دریافت می‌کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *