حمید عابدی، مدرس دانشگاه و عکاس خبری؛ با بیان این که عکاس آیینی، فقط برای شرکت در سوگوارهها عکاسی نمیکند، گفت: در عکاسی آیینی و عاشورایی با یک مفهوم متعالی روبرو هستیم و این به باور، فرهنگ و اعتقاد ما بر میگردد.
در بستر منازعات و بحرانهای معاصر، هنر آیینی نقشی کلیدی در بازتولید هویت جمعی و ثبت حافظه فرهنگی ایفا میکند. این یادداشت با رویکردی میانرشتهای، به بررسی جایگاه عکاسی آیینی در ایام محرم و صفر، در دل شرایط جنگی میپردازد و از مفهوم «انسان رسانهها» برای تحلیل نقش عکاس بهمثابه راوی معنوی-اجتماعی بهره میگیرد. هدف آن است که نشان داده شود چگونه عکاس آیینی در بستر جنگ، فراتر از مستندسازی بصری، به حماسهخوانی تصویری بدل میشود و با ترکیب نمادهای دینی، عناصر بصری و واقعیتهای میدانی، به خلق روایتی بینامتنی از تاریخ، رنج و ایمان دست میزند.
مهدی توکلیان، مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنرهای آیینی؛ با تأکید بر جایگاه تصویر در روایتهای معاصر گفت: امروزه عکس، قویترین رسانه است. تفاوت عکس با فیلم در آن است که عکاس، به تنهایی کار یک تیم را انجام میدهد. عکس، حاصل ذوق و درک فردی است و به همین دلیل از عمق معنایی بیشتری برخوردار میشود. پیش از ثبت هر تصویر، باید به آن فکر کرد؛ باید برای آن یک «فتورُمان» نوشت.
دومین روز کارگاه آموزشیِ «دومین دوره سوگواره هنر و اندیشه عاشورایی» با عنوان «کارگاه تخصصی عکاسی عاشورایی» در سالن سینما آیه با حضور مهدی توکلیان، امیر حسامینژاد و حمید عابدی از پیشکسوتان عکاسی برگزار شد. عکاس: محمدحسین فراهانی ۲/
مدیر موسسه فرهنگی هنری عکاسان قم از برگزاری تور عکاسی شهری با حضور استاد محسن کابلی خبر داد و گفت این برنامه با هدف ارتقاء مهارتهای عکاسی شهری و مستند روز سهشنبه ۲۷ شهریورماه در قم برگزار خواهد شد.
امیر حسامینژاد هنرمند و عکاس پیشکسوت قمی، در هشتمین دوره اشکواره حسینی آمل موفق به کسب رتبه سوم بخش تکعکس شد و در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار گرفت.
مذاکرات پوتین و ترامپ در آلاسکا را میتوان از مناظر گوناگونی تحلیل کرد. به یقین، آمریکا و روسیه کشورهای اول و دوم دنیا به لحاظ قدرت نظامی هستند (ترتیب آنها فعلا اهمیتی برای ما ندارد) و بنابراین دیدار رهبران این دو کشور میتواند نقشی اصلی در تأمین صلح دنیا داشته باشد.
از روزی که فرانسه در سال ۱۸۳۹ میلادی نخستین شیوه عملی عکاسی را به جهان معرفی کرد تا امروز که در ایران پروژههایی چون «نمابین» چشماندازهای تازهای از جهان پیرامون را ثبت و به اشتراک میگذارند، عکاسی راهی طولانی پیموده است؛ راهی که هم دانش آزاد و هم خلاقیت فردی را در خدمت ثبت حافظه بصری بشر قرار داده است.